logo Chef-SEO

Bel me:

Naam
Telefoon
E-mail

Het formulier is met succes verzonden. Je hoort snel van me!
Er waren wat fouten bij het verzenden van het formulier. Controleer nogmaals alle formuliervelden.

Een contentkalender is een goed idee!

Afbeelding bij contentkalender

Als je flink aan de slag gaat met content marketing, is het belangrijk dat je blijft zorgen voor een stroom aan interessante blogs, podcasts, video’s en dergelijke. Maar hoe houd je overzicht over al het materiaal dat je gaat publiceren en al hebt gepubliceerd? Zeker als je met meerdere mensen aan content werkt, is dat niet altijd gemakkelijk. Een contentkalender helpt je daarbij.

Wat is een contentkalender?

Heel kort samengevat is een contentkalender een overzicht van welke content je wanneer gaat publiceren. Het gaat dan uiteraard om wat je maakt, denk bijvoorbeeld aan een blog, social media bericht, podcast, whitepaper of dergelijke, wat het onderwerp ervan is en de datum waarop je je creatie ‘live’ wilt hebben. Maar je kunt nog veel meer zaken in een contentkalender bijhouden. Bijvoorbeeld wie er aan welke content werkt, wat de status ervan is en wat je ermee wilt bereiken.

Een beetje druk op de ketel

Een verwachte publicatiedatum aan je creatieve ideeën koppelen, is uiteraard superbelangrijk als je content maakt die hoort bij een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld Bevrijdingsdag of het WK Schenenschoppen. Maar ook als de publicatiedatum niet zo nauw komt, is een deadline een belangrijke stimulans om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het houdt de druk op de ketel en kan je helpen het schrijven van bijvoorbeeld een blog niet telkens weer een weekje uit te stellen. Daarom is het zeker verstandig ook een contentkalender te maken als je alle content in je eentje, of met een select groepje maakt.

Hoe maak je een contentkalender?

Een natuurlijk moment om een contentkalender te maken, is nadat je een content gap analyse hebt uitgevoerd. Of na een brainstormsessie. De ideeën die hieruit voortkomen wil je bewaren en koppelen aan concrete contentwerkzaamheden. Excel is voor de meeste organisaties een prima tool om de contentkalender in vorm te geven. De allereenvoudigste variant van een contentkalender bestaat uit de kolommen: datum en onderwerp. Maar waarschijnlijk wil je wel wat meer informatie kwijt in je contentkalender. Welke kolommen je precies nodig hebt, is afhankelijk van je organisatie en de manier waarop jullie (of jij alleen) aan content werken.

Welke informatie zet je in een contentkalender?

Als je even googelt, vind je behoorlijk wat voorbeelden van contentkalenders. Dan zie je ook welke informatie je er allemaal kunt inzetten. Nogmaals, wat zinvol is en wat niet, is afhankelijk van je eigen organisatie. Hieronder een opsomming van kolommen die je in veel contentkalenders tegenkomt:

  • publicatiedatum
  • onderwerp
  • vorm (blog, social media bericht, whitepaper, video etc)
  • maker(s)
  • eindredacteur (bij grotere organisaties)
  • doelgroep
  • publicatiekanaal
  • doel (informeren, helpen bij keuze, overhalen tot koop, etc)
  • keywords (bij blogs)

Campagnes en inhakers

Als je bij een grotere organisatie werkt, wil je je content laten aansluiten bij de campagnes die je marketingafdeling heeft uitgestippeld. Op die manier kun je ook beter plannen en hoef je niet alles op het laatste moment te doen. Verder kun je altijd inhaken op gebeurtenissen buiten je organisatie. Dat is vaak een goede manier om je publiek wat uit te breiden. Houd het wel logisch. Een foto van je team in een oranje T-shirt met de mededeling dat jullie de Nederlandse sporters aanmoedigen, werkt (hoe afgezaagd ook) beter dan een blog waarin je aangeeft dat de Olympische spelen een goede reden zijn nieuwe vloerbedekking te leggen.

Hoe beheer je een contentkalender?

Als je eenmaal een contentkalender hebt, is het uiteraard wel zaak deze bij te houden. Het is altijd fijn vinkjes te zetten achter werkzaamheden die zijn afgerond. Loop je achter op schema? Kijk dan of je extra tijd kunt vrijmaken of voer de druk bij collega’s wat op. En schroom niet de contentkalender aan te passen als de omstandigheden erom vragen. Bijvoorbeeld omdat je merkt dat een bepaald type content of bepaalde onderwerpen veel beter scoren dan andere. Behandel een contentkalender als een werkdocument, niet als een planning die in beton is gegoten.

Meer weten?

Stel je vraag. Dat kan via de mail, telefoon of het contactformulier op de contactpagina.

Scroll naar boven